Kaip jūs įsivaizduojate Harley-Davidson? Kai išgirstate šį pavadinimą, tikriausiai į galvą ateina kelios asociacijos:
• Firma, gaminanti motociklus
• Motociklai, gaminami firmos
• Firmos gaminamus produktus gaubianti istorija ir tradicijos
|
|
|
|
Yra ir dar kai kas – Harley-Davidson aura. Vieni tai vadina
Harley-Davidson manija, kiti Harley-Davidson kultūra. Jei jums sunku
tai suprasti, pabandykite įsivaizduoti: kasmet šimtai tūkstančių
Harley-Davidson fanų renkasi miestuose kaip Sturgis, Pietų Dakota
(rugpjūtis), Myrtle Beach, Pietų Karolina (gegužė) ir Daytona Beach
(kovas) visai savaitei šventimo, linksminimosi ir technikos
demonstravimo. Šie žmonės atkeliauja ant savo motociklų šimtus, o gal
net tūkstančius mylių kad galėtų dalyvauti.
|
|
|
Skirtingai nuo kitų motociklų rūšių,
Harley-Davidson turi kažką. Tai galėtų būti paprasčiausiai didelio V-2
variklio garsas, besiveržiantis iš tiesioginio išmetimo vamzdžių – tai
akcentuojama ne viename filme. Bet mes manome kad Harley turi daugiau
nei tai. Jei norite, galite tai vadinti mistika. Jis tikrai kažką turi.
|
|
|
|
2003-ųjų Screamin‘ Eagle Softail Deuce
|
|
|
Šiame straipsnyje jūs turėsite galimybę
susipažinti su variklių evoliucija, dabartiniais gaminamais motociklais
ir perdarymu. Sekantį kartą, kai jūs sustosite šalia Harley-Davidson,
jūs į jį pažiūrėsite visiškai kitomis akimis. |
|
|
Prieš jums pradedant gilintis į Harley mistiką, jums reikia bazinių žinių bendrai apie motociklo sandarą ir veikimo principą.
|
|
|
Kas yra motociklas?
Jei pasakyti paprasčiausiai, motociklas yra dviratis su varikliu.
Sugrįžus į Harley-Davidson istorijos pradžią, į 1903 m., pirmieji
Harley buvo kaip tik tokie – dviračiai sustiprintu rėmu, kad būtų
lengviau montuoti variklį. Odinis diržas perduodavo sukimą iš variklio
į galinį ratą. Šie motociklai turėjo pedalus, taigi Jūs galėdavote juos
minti, jei tik norėdavote. Stabdžiai buvo kaip parasto dviračio –
minant pedalus atgal.
|
|
|
|
Pirmasis Harley-Davidson buvo ne kas kita kaip motorinis dviratis.
|
|
|
Originalus Harley-Davidson motociklas
turėjo 405cm3 vieno cilindro variklį, aušinamą oru, su F formos vožtuvo
sistema. Variklis svėrė apie 22 kg.
|
|
|
Dabartiniai motociklai nėra tokie
panašūs į dviračius. Du ratai – tai vienintelis panašumas. Du veiksniai
įtakojo motociklų tapimą tokiais dideliais, kokie jie yra šiandien:
1. Variklis vis didėjo, taigi motociklas didėjo atitinkamai, kad galėtų
išlaikyti variklį. Didėjant motociklo masei, didėjo ir stiprėjo ratai
ir padangos, rėmas, stabdžiai ir pan. Kuro bakas taip pat tapo didesnis.
2. Didėjant varikliams, motociklai tapo žymiai greitesni ir galėdavo
nuvažiuoti vis didesnius atstumus. Dideli greičiai sąlygojo važiuoklės
pasikeitimus. Vairuotojo komfortui ir saugumui atsirado amortizacijos
sistemos, minkštos sėdynės, platesnės ir didesnės padangos.
|
|
|
|
Šių dienų motociklai turi tik užuominas buvusių motorinių dviračių.
|
|
|
Šis motociklas nėra Harley – tai Harley
tipo savadarbis, maksimaliai apnuogintas kad išryškintų visas motociklo
esmines dalis. Pavyzdžiui šis motociklas turi variklį ir perdavimo
sistemą:
|
|
|
|
1450cm3 V-2 variklis
|
|
|
|
Nerūdijančio plieno išmetimo vamzdžiai išeina tiesiai iš cilindrų
|
|
|
Šiuo atveju tai 1450cm3, V-2 variklis.
Cilindrai sujungti 45 laipsnių kampu. Išmetimo sistema – tai
paprasčiausiai pora nerūdijančio plieno vamzdžių, sujungtų su cilindrų
išmetimo angomis. Duslintuvo nėra.
|
|
|
6 laipsnių sekvencinė mechaninė pavarų
dėžė yra iškart už variklio. Variklis perduoda sukimą nuo alkūninio
veleno į pavarų dėžę per pirminę pavarą. Tada sukimas iš pavarų dėžės
perduodamas į galinį ratą per galinę pavarą, kuri šiuo atveju yra
grandinė kaip matoma paveiksle:
|
|
|
|
Pirminė pavara šiuo atveju platus guminis diržas, galutinė pavara – grandinė.
|
|
|
|
Visa variklio galia perduodama į šį ypač platų galinį ratą.
|
|
|
Čia taip pat matosi rėmo konstrukcija – akivaizdu, kad ji gali būti neįtikėtinai paprasta.
|
|
|
|
Šio motociklo rėmo konstrukcija paprasta dėka to, kad jo galinė dalis neturi amortizacijos.
|
|
|
Rėmas nėra keli sulenkti ir suvirinti
vamzdžiai. Motociklas neturi amortizacijos gale, todėl vadinamas “hard
tail”. Vienintelė amortizuojanti detalė šiame motocikle – priekinė
šakė.
|
|
|
|
|
Galite pastebėti, kad priekinis ratas
gerokai mažesnis už galinį. Priekyje tėra vienas stabdžių diskas.
Priekinė šakė amortizuoja ir sugeria smūgius. Viršuje prie jos
tvirtinasi vairas ir žibintas.
|
|
|
Iš tiesų šis motociklas nėra toks
paprastas kaip Harley 1903 m., bet jis taip pat nėra pernelyg
sudėtingas. Tai minimalistinė benzininė transporto priemonė. Taigi,
palyginkime Harley su šiuo motociklu….
|
|
|
Harley ypatumai
Pradėkime nuo variklio. Čia pateikiami keli variklio požymiai:
• Iki 2001 m. Harley gamino išskirtinai V formos 45 laipsnių kampu sujungtus dviejų cilindrų variklius.
• Varikliai oru aušinami
• Varikliai turi vožtuvus cilindrų viršuje, valdomus paskirstymo velenėlio karteryje
• Naudojama “sauso karterio” tepimo sistema •
Stūmokliai turi didelę eiga, todėl varikliai yra žemų sūkių ir turi
didelį sukimo momentą. Paprastai 5000 aps./min. yra maksimumas.
• Harley alkūninis velenas turi vieną švaistiklio kaklelį abiem švaistikliams.
|
|
|
Harley-Davidson šimtmečio jubiliejinė emblema
|
|
|
|
2001 m. Haley-Davidson žengė radikalų žingsnį. Variklis buvo pavadintas
Revoliuciniu. Šis variklis taip pat V-2 bet cilindrai sujungti 60
laipsnių kampu, jis yra skysčiu aušinamas, turi 4 paskirstymo
velenėlius ir yra didelių sūkių (9000 aps./min. maks.)
|
|
|
|
RevolutionTM variklis dabar naudojamas tik viename Harley
modelyje – VSRC. Abu 2003 VSRCA V-RodTM (viršuje) ir 2002 VSRC sport
turi RevolutionTM variklius.
|
|
|
Be variklio, Harley motociklai turi savą išvaizdą ir jausmą. Dėl
didelių variklių, patys motociklai yra pakankamai dideli. Didžiausi
Harley sveria netoli 450 kilogramų ir yra retro stiliaus. |
|
|
Harley garsas
Nekyla abejonių, kad Harley-Davidson motociklai turi unikalų garsą,
ypač jei pašalinti duslintuvai. Garsas kyla dėl unikalios variklio
sandaros. Jei žinote, kaip dirba keturtaktis benzininis variklis, tai
bus nesunku įsivaizduoti. Cilindre vyksta keturios fazės: įsiurbimas,
suspaudimas, degimas ir išmetimas. Garsą sukelia dujos, išeinančios iš
cilindro, kas įvyksta kas antrą alūninio veleno apsisukimą. Todėl
garsas gaunamas maždaug toks: pop-pop-pop-pop – kiekvieno išmetimo
ciklo. Kiekvienas “pop” girdimas kiekvieno išmetimo vožtuvo atsidarymo
metu.
Dviejų cilindrų opoziciniame variklyje cilindrų ciklai sureguliuoti
taip, kad jie dirba pakaitomis – išmetimas vyksta kiekvieno alkūninio
veleno apsisukimo metu viename iš cilindrų. Tai atrodo logiška ir
variklis atrodo subalansuotas. Kad tai įgyvendinti, alkūniniame velene
yra du kakleliai kiekvienam iš švaistiklių pritvirtinti. Tvirtinimai
yra išdėstyti 180 laipsnių kampu ant alkūninio veleno.
Harley variklis turi du cilindrus. Skirtumas yra tas, kad abu
švaistikliai tvirtinami prie vieno kaklelio ant alkūninio veleno. Tokia
V-2 variklio sandara sąlygoja tai, kad stūmokliai juda nelygiais
intervalais. Vietoj to, kad kiekvienas cilindro ciklas vyktų kas 360
laipsnių, Harley variklis dirba kitaip:
• Uždegimas
• Uždegimas kitame cilindre ties 315 laipsnių
• 405 laipsnių pauzė
• Uždegimas
• Uždegimas kitame cilindre ties 315 laipsnių
• 405 laipsnių pauzė
ir ciklas teęsiasi.
Laisvais sūkiais dirbantis variklis skleidžia maždaug tokį garsą:
pop-pop……pop-pop…..pop-pop. Tai ir yra unikalus Harley motociklo
garsas.
|
|
|
Harley varikliai
Japonų variklių gamintojai pagamina po naują variklį beveik
kiekvienais metais. Harley-Davidson dirba lyg kitokiu laiku. Tarp 1936
ir 2003 m. Harley-Davidson gamino ir tobulino tuos pačius V-2, 45
laipsnių, oru aušinamus variklius. 2001 m. Harley išleido visai naują
variklį, bet vis dar V-2. Jei nežiūrėti kelių pirmų metų Harley
istorijoje kada buvo eksperimentuojama, tai iš viso buvo tik 7 esminiai
variklių pakeitimai.
|
|
|
• Varikliai plokščia galva (Flathead)
– gaminti nuo 1929 iki 1974. Plokščiagalviai neturėjo vožtuvų galvutės
viršuje. Vietoj to, vožtuvai buvo išdėstyti lygiagrečiai su stūmokliu.
Plokščiagalvio privalumas – paprastumas. Vožtuvams valdyti užtenka tik
spyruoklės, o galvutėje tereikėjo skylės su sriegiu uždegimo žvakei.
Tipiškas plokščiagalvis variklis buvo 742 cm3 ir turėjo apie 22 AG.
|
|
|
|
• Krumpliagalvis variklis (Knucklehead) – gamintas nuo 1936 iki 1947 m. Jis buvo 990 cm3 ir 1200 cm3 ir turėjo 40-45 AG.
• “Panhead” varikliai gaminti nuo 1948 iki 1965
nuo krumpliagalvių skyrėsi tik aliuminine galvute ir vidiniais tepalo
kanalais (vietoj išorinių). Buvo 990 ir 1200 cm3 modifikacojos, su
50-55 AG.
• “Shovelhead” varikliai buvo gaminami nuo 1966 iki 1985. Jie buvo 1200 cm3 ir turėjo 60 AG.
• “Evolution” varikliai gaminti nuo 1984 iki
1999. Jų tūris 1340 cm3 o galia apie 70 AG. Bet Evolution 1340 jau
nebegaminami. Sportster modeliai dabar komplektuojami su 1200 cm3 tūrio
varikliais (gaminamais nuo 1986 iki dabar).
• “Twin cam 88” varikliai pradėti gaminti 1999m.
Pavadinimas Twin Cam atsirado dėl to, kad karteryje yra du velenėliai
vožtuvams valdyti. Su 1450 cm3 darbiniu tūriu tai yra didžiausias
Harley pagamintas variklis ir jo galia yra 80 AG. Tai oru aušinamas
variklis, turintis vožtuvus galvutės viršuje, valdomus strypeliais. 88B
variklio modifikacija buvo išleista 2000 m ir turėjo balansyrus ant
alkūninio veleno kad sumažinti vibraciją.
• Revolution varikliai buvo pradėti gaminti 2001
m. Šiuo metu Revolution varikliai montuojami į vieno modelio Harley
motociklus – VSRC. Nors visi anksčiau paminėti varikliai yra didesne
dalimi panašūs, tik turi kelis patobulinimus, bet Revolution variklis
yra visiškai kitoks. Šis variklis yra skysčiu aušinamas, V kampas yra
60 laipsnių (ne 45). Jis turi 4 velenėlius (vietoj dviejų) ir kuro
įpurškimo sistemą. Šis variklis mažesnis – tūris 1130 cm3. Jis turi
kurkas trumpesnę eigą, leidžiančią pasiekti maksimalius 9000 aps./min.
sūkius ir 115 AG.
|
|
|
|
RevolutionTM variklis
|
|
|